Metric Modulation Simplified & Hint At Something Awesome!


81 Responses to “Metric Modulation Simplified & Hint At Something Awesome!”

  1. TheHopelessDrummer says:

    haha, i got confused at first, but doesn’t seem to hard. By the way, this
    came out on drumeo too. Salutes dude.

  2. Luuk Meijwaard says:

    YOU GONNA BE TEACHING AT DRUMEO???? damn, i might consider that then…

  3. [..YouTube..] If you do, please use my link under the video 🙂

  4. [..YouTube..] And do you have that 60″ Boomywang yet?

  5. Luuk Meijwaard says:

    And do you have that 60″ Boomywang yet?

  6. [..YouTube..] I dont think they’re done with it yet 😛

  7. paulcusick says:

    [..YouTube..] cool lesson…

  8. paulcusick says:

    [..YouTube..] cool lesson…

  9. Paul Cusick says:

    cool lesson…

  10. [..YouTube..] well one thing that i dislike is that you’re gonna be teaching the Drumeo/freedrumlessons/drumlessons/whatevertheyrecalled way, which made you take 7 minutes in this video to explain something that would normally take YOU one minute, and i’m afraid that you’re idea’s won’t be as wild as your youtube videos. but i’ll consider it, now that i don’t have time for private lessons anymore…

  11. Luuk Meijwaard says:

    well one thing that i dislike is that you’re gonna be teaching the
    Drumeo/freedrumlessons/drumlessons/whatevertheyrecalled way, which made you
    take 7 minutes in this video to explain something that would normally take
    YOU one minute, and i’m afraid that you’re idea’s won’t be as wild as your
    youtube videos. but i’ll consider it, now that i don’t have time for
    private lessons anymore…

  12. aaronedgardrum says:

    Thanks a lot man!

  13. [..YouTube..] Hey man, I’m gonna P.M. you

  14. aaronedgardrum says:

    Hey man, I’m gonna P.M. you

  15. [..YouTube..] i like the way you edited this with the new camera angles

  16. theskateboardt619 says:

    i like the way you edited this with the new camera angles

  17. [..YouTube..] Thanks! I can’t really take credit though, the Drumeo guys edited this video 🙂

  18. OvExX says:

    [..YouTube..] awsome as usual!

  19. OvExX says:

    awsome as usual!

  20. [..YouTube..] Thanks a lot! I took a bit of a lesson break, they’ll be far more frequent now 😀

  21. aaronedgardrum says:

    Thanks a lot! I took a bit of a lesson break, they’ll be far more frequent
    now 😀

  22. TFIMDrummer says:

    [..YouTube..] I understand this now , I think I’m going to go practice it! I haven’t had much experience with this so thanks for another great and helpful video Aaron!

  23. TFIMDrummer says:

    I understand this now , I think I’m going to go practice it! I haven’t had
    much experience with this so thanks for another great and helpful video
    Aaron!

  24. [..YouTube..] Awesome!! Lemme know how it goes! Feedback would be much appreciated 🙂

  25. aaronedgardrum says:

    Awesome!! Lemme know how it goes! Feedback would be much appreciated 🙂

  26. [..YouTube..] took me 5 mins to realize this was in Drumeo format -___-

  27. mattlikesdrumming says:

    took me 5 mins to realize this was in Drumeo format -___-

  28. [..YouTube..] hahah yeah dude

  29. aaronedgardrum says:

    hahah yeah dude

  30. [..YouTube..] awesome though, two of my favorite drumming teachers teaming up! that’s what I’m talking about

  31. mattlikesdrumming says:

    awesome though, two of my favorite drumming teachers teaming up! that’s what I’m talking about

  32. trgdrum says:

    [..YouTube..] The ‘triplet’ section is actually a 3/4 polyrythm. This was definitely a very simple way to teach that! Good job dood

  33. trgdrum says:

    The ‘triplet’ section is actually a 3/4 polyrythm. This was definitely a very simple way to teach that! Good job dood

  34. [..YouTube..] Thanks man! Actually, I’d personally perceive that as a three over two polyrhythm, twice. If you take just the snare drum, that would be three over four, but I was thinkin’ about it as the bass drum 😀

    My fav part of rhythm is you can perceive it however the hell you want!

  35. aaronedgardrum says:

    Thanks man! Actually, I’d personally perceive that as a three over two polyrhythm, twice. If you take just the snare drum, that would be three over four, but I was thinkin’ about it as the bass drum 😀

    My fav part of rhythm is you can perceive it however the hell you want!

  36. [..YouTube..] Yeah man!! 😀

  37. aaronedgardrum says:

    Yeah man!! 😀

  38. [..YouTube..] Great Aaron! I paused my porn to watch your metric modulation video! haha
    cheers

  39. HugoRibeiroDotCom says:

    Great Aaron! I paused my porn to watch your metric modulation video! haha
    cheers

  40. janken919 says:

    [..YouTube..] Excellent presentation!!!! You’ve raised the bar twenty notches!

  41. janken919 says:

    Excellent presentation!!!! You’ve raised the bar twenty notches!

  42. [..YouTube..] hahaha I’m not sure if I should be honord or creeped out 😛

  43. aaronedgardrum says:

    hahaha I’m not sure if I should be honord or creeped out 😛

  44. [..YouTube..] Thank you! 🙂

  45. aaronedgardrum says:

    Thank you! 🙂

  46. bandit0 says:

    [..YouTube..] Good camera angles.

  47. bandit0 says:

    Good camera angles.

  48. baorozzo says:

    [..YouTube..] Nice lesson!
    Are you using demon drive pedals with wood beaters?
    And is ’cause i’m watchin on my phone or you are a little bit out of metronome while playing the exercices?
    Or is your metronome not going on time? ;D
    But this is a great lesson for sure!

  49. baorozzo says:

    Nice lesson!
    Are you using demon drive pedals with wood beaters?
    And is ’cause i’m watchin on my phone or you are a little bit out of metronome while playing the exercices?
    Or is your metronome not going on time? ;D
    But this is a great lesson for sure!

  50. Eleo353 says:

    [..YouTube..] Yeah! And that’s what I’m talking ’bout! but these are useless if other band members are not as professional as you’re! so, waiting for them to catch me up to do something like this LIVE!

  51. Eleo353 says:

    Yeah! And that’s what I’m talking ’bout! but these are useless if other band members are not as professional as you’re! so, waiting for them to catch me up to do something like this LIVE!

  52. aaronedgardrum says:

    Thank you! 🙂

  53. aaronedgardrum says:

    Thanks! 🙂

  54. [..YouTube..] haha yeah man! A quick way to train them is replace your left foot hihat with something obnoxious like a jam block. Force them to hear the original pulse and stick with it 😀

  55. aaronedgardrum says:

    haha yeah man! A quick way to train them is replace your left foot hihat with something obnoxious like a jam block. Force them to hear the original pulse and stick with it 😀

  56. [..YouTube..] haha yessir on the wood beater demons and yeah a couple parts of the exercises I drifted. We shot these all in a pass pretty much, so it’s not 100% perfect, but it gets the point across 🙂 Good ear!

  57. aaronedgardrum says:

    haha yessir on the wood beater demons and yeah a couple parts of the exercises I drifted. We shot these all in a pass pretty much, so it’s not 100% perfect, but it gets the point across 🙂 Good ear!

  58. sagarsahai says:

    [..YouTube..] awesome video!! simplified, crisp, and tight! kudos!

  59. sagarsahai says:

    awesome video!! simplified, crisp, and tight! kudos!

  60. [..YouTube..] Thanks! 🙂 That was the plan!!

  61. aaronedgardrum says:

    Thanks! 🙂 That was the plan!!

  62. [..YouTube..] why do you call it “metric” modulation? I don’t see the correlation with the metric system.

  63. rapscallion52 says:

    why do you call it “metric” modulation? I don’t see the correlation with the metric system.

  64. [..YouTube..] Next week, Imperial modulation!

    …if you actually want an answer, lemme know and I won’t make such a stupid response next time 😛

  65. aaronedgardrum says:

    Next week, Imperial modulation!

    …if you actually want an answer, lemme know and I won’t make such a stupid response next time 😛

  66. [..YouTube..] lol, I am curious. the “speed-up ratio” you demonstrate is 3:2 (3 notes in the space where 2 were), whereas everything metric has a ratio of 10:1

  67. rapscallion52 says:

    lol, I am curious. the “speed-up ratio” you demonstrate is 3:2 (3 notes in the space where 2 were), whereas everything metric has a ratio of 10:1

  68. [..YouTube..] Lol well, it has nothing to do with the ratio, it’s based on “meter” as in the the musical version of it. So, metric referring to your meter, modulated. 😛

  69. aaronedgardrum says:

    Lol well, it has nothing to do with the ratio, it’s based on “meter” as in the the musical version of it. So, metric referring to your meter, modulated. 😛

  70. [..YouTube..] Ooooooooooh, that makes sense, thanks.

  71. rapscallion52 says:

    Ooooooooooh, that makes sense, thanks.

  72. [..YouTube..] No problem man!

    …although this gives me an idea for a joke video on imperial modulation… 😛

  73. aaronedgardrum says:

    No problem man!

    …although this gives me an idea for a joke video on imperial modulation… 😛

  74. tracerbru says:

    That set is sick! I could never afford that! I hope to have something like that as I get better at drums.

  75. Kevin Henderson says:

    What sort/style of drumming/genre would this be used in

  76. Elvin Holguin says:

    Good Video Bro’ 😉

  77. aaronedgardrum says:

    You could get away with this in prog, fusion, metal. Stuff like that. 🙂

  78. mrmockkk says:

    Fun stuff to practice 🙂

  79. David Oromaner says:

    Awesome educational video on so many levels!
    Curious what software you are using for the video production especially curious about the real time transcriptions. looks great!

  80. Chris Smith says:

    If Im playing a 3/4 polyrhthym between my ride and left foot, and I switch the backbeat between the two, is that considered metric modulation? In other words, I begin in straight 4/4, then begin playing the polyrhythm on the ride while at first keeping the backbeat on 2 and 4 of the original pulse… but after 2 bars I modulate the backbeat to match what I’m playing on the ride (speeding up the rhythm) then switching back to the original after a couple bars.

  81. Geoff Whitbread says:

    ONTHER GREAT GROOVER WITH INDEPENDANCE IS GINGER BAKER , I THANK FOR YOUR
    INPUT , GREAT ..